Vedle „legálních“ způsobů, jak zlepšit pozice ve vyhledávačích a zvýšit návštěvnost, jako jsou například registrace do katalogů nebo lákání odkazů na kvalitní a zajímavý obsah (linkbaiting), jsou zde i ty, které mají poněkud méně fér principy. Většinou využívají momentálních nedostatků vyhledávačů nebo jiných faktorů.
Takovýmto postupům se obecně říká black-hat SEO. Krátkodobě mohou znamenat velký úspěch, ale jakmile vyhledávače zjistí podvádění, může následovat extrémní propad v SERPu a penalizace na mnoho měsíců.
Konkrétní ukázky black-hat SEO:
Cloaking – podstrkávání jiných stránek člověku a vyhledávači
Za tento prohrešek byly v minulosti potrestány i weby automobilových koncernů a dalších „gigantů“. O co jde? Když na URL přijde člověk, zobrazí se mu např. složitý flashový portál, s jehož procházením má ale robot vyhledávače problém. Proto pokud web navštíví Google bot, je mu místo flashe podstrčena jednoduchá kostra odkazů.
Katalogový spam
Častý problém, který využívá neznalosti zákazníků a webmasterů. Registrátor nabídne zápis do X stovek katalogů, které pro normální návštěvníky nemají žádný význam (a stejně tak je berou i vyhledávače).
Když tak nový web rychle získá stovky takovýchto odkazů a během následujících týdnů již nic, pro vyhledávač to začne být nápadné. Po úvodním navýšení pozic často následuje mohutný propad.
Nečitelný text na stránce
Při běžném prohlížení webu lze nalézt text, který je ve stejné barvě jako pozadí stránek, a pokud není přímo označen, není normálně vidět. Robot vyhledávače, zkoumající hlavně textový obsah, ho ale vidí. Může obsahovat směs klíčových slov a frází, která mají webu pomoci v SERPu.
Co dělat, když jsem za black-hat SEO potrestán?
Nejlepším způsobem je napsat na report vyhledávače omluvnou zprávu. Pokud jste navíc využili služeb nějaké třetí strany k propagaci, může to být plusem k dobru, a vyhledávač vám rychleji „odpustí“.