Mnoho správců stránek neobeznámených se základy optimalizace pro vyhledávače (a uživatele) se již nechalo strhnout módou tzv. SEO analyzátorů. Jedná se o aplikace, které po vložení adresy „vyhodnotí“ stránky podle vlastních SEO měřítek. Popišme si, proč je zbytečné (a někdy i škodlivé) postupovat podle doporučení všemožných analyzátorů.
Analyzátor je naprogramován tak, aby zhodnotil určitá kritéria stránek (délka titulku, vyplněné meta descriptions a další) a přinesl výsledek. Některé tipy mohou být užitečné a jejich užití skutečně stránkám prospěje. Ovšem slepé dodržování doporučení od analyzátoru, který web nemůže vidět z lidského pohledu, může mít i přesně opačný účinek.
Je třeba říci, že analyzátor je omezen svými hodnotícími kritériemi. Ty mohou mít jak pozitivní, tak negativní následky při jejich reálném použití v praxi. Na opravdové testování webu je nutný pohled odborníka a lidských návštěvníků.
Kdybychom měli uvést příklad, stačí do některého ze známých českých „analyzátorů“ vložit hlavní stranu Googlu. Jeden ze světově nejpoužívanějších webů odejde s pošramoceným výsledkem. Přitom skutečnost je přesně opačná.
Z toho vyplývá, že u používání SEO analyzátorů je potřeba být obezřetný. Někdy mohou odhalit závažnou chybu, na kterou webmaster zapomněl. Ovšem také často přinášejí špatné rady a doporučení.