Boj proti nekvalitním a spam webům je pro vyhledávače primární. Pokud návštěvník místo požadovaného obsahu dostane jen reklamou přecpaný web, odejde k jinému vyhledávači. Proto Google nedávno vytáhl dvě silné zbraně proti umělým technikám optimalizace pro vyhledávače.
Co jsou Google Panda a Tučňák? Jedná se o speciální algoritmy, které mají za cíl vyřadit ze SERPu nevhodné – nekvalitní a uměle optimalizované – weby. Panda se specializuje na duplicitní a přebíraný obsah (viz. móda tzv. PR webů), zatímco Tučňák si vzal na mušku zpětné odkazy z nevhodných zdrojů.
Typickou ukázkou stránek, které budou „zvířaty“ poškozeny, je tzv. PR web, který uveřejňuje duplicitní články. S takovými články se běžně setkáme na desítkách dalších podobných webů. Zatímco Panda „zneváží“ obsah, Tučňák sníží hodnotu odkazů ze článků, nebo hůře, propagaci tímto způsobem vezme jako spam, a cílové stránky tak mohou být penalizovány.